7 Stappen om je kleine bedrijf te verkopen

7 Stappen om je kleine bedrijf te verkopen

Een klein bedrijf verkopen is een ingewikkelde onderneming waarbij verschillende overwegingen een rol spelen. Het kan vereisen dat je een makelaar, accountant, en/of een advocaat inschakelt als je verder gaat. Of je winst maakt hangt af van de reden voor de verkoop, de timing van de verkoop, de kracht van de bedrijfsvoering, en de structuur van het bedrijf.

De bedrijfsverkoop zal ook veel van je tijd vragen en, als het bedrijf verkocht is, zul je een aantal slimme manieren moeten bepalen om met de winst om te gaan.

Hoe je je kleine bedrijf kunt verkopen

Het doornemen van deze zeven overwegingen kan je helpen een solide plan op te stellen en de onderhandelingen tot een succes te maken.

  1. Redenen voor de verkoop

Je hebt besloten je bedrijf te verkopen. Waarom? Dat is een van de eerste vragen die een potentiële koper zal stellen.

Eigenaars verkopen hun bedrijf gewoonlijk om een van de volgende redenen:

– Pensionering

– Geschillen over partnerschap

– Ziekte of overlijden

– Overspannen raken

– Verveling

Sommige eigenaars overwegen de zaak te verkopen als ze niet winstgevend is, maar dit kan het moeilijker maken om kopers aan te trekken. Overweeg of het bedrijf in staat is te verkopen, of het er klaar voor is, en wat je timing is.

klein bedrijf verkopen

Er zijn veel eigenschappen die je bedrijf aantrekkelijker kunnen doen lijken, waaronder:

– Toenemende winsten

– Consistente inkomstencijfers

– Een sterk klantenbestand

– Een belangrijk contract dat zich over meerdere jaren uitstrekt

  1. Timing van de verkoop

Bereid de verkoop zo vroeg mogelijk voor, liefst een jaar of twee van tevoren. De voorbereiding zal je helpen om je financiële administratie, bedrijfsstructuur, en klantenbestand te verbeteren om de zaak winstgevender te maken. Deze verbeteringen zullen ook de overgang voor de koper vergemakkelijken en de zaak soepel laten lopen. 

  1. Waardering van het bedrijf

 

Vervolgens wil je de waarde van je bedrijf bepalen om er zeker van te zijn dat je het niet te hoog of te laag prijst. Zoek een taxateur om je bedrijf te laten taxeren. De taxateur zal een gedetailleerde verklaring van de bedrijfswaarde opstellen. Het document zal de vraagprijs geloofwaardiger maken en kan dienen als graadmeter voor je catalogusprijs.

  1. Moet je een makelaar gebruiken?

Als je het bedrijf zelf verkoopt, kun je geld besparen en hoef je geen makelaarscommissie te betalen. Het is ook de beste route als de verkoop aan een vertrouwd familielid of huidige werknemer gebeurt.

In andere omstandigheden kan een makelaar helpen tijd voor je vrij te maken om de zaak draaiende te houden, of de verkoop stil te houden en de hoogste prijs te krijgen (want de makelaar zal zijn commissie willen maximaliseren). Bespreek verwachtingen en advertenties met de makelaar en houd voortdurend contact.

Tip: Bedrijf Verkopen – Geen verkoop, Geen kosten

  1. Documenten voorbereiden

Verzamel je jaarrekeningen en belastingaangiften van drie tot vier jaar terug en neem ze door met een boekhouder. Stel bovendien een lijst op van de uitrusting die met de zaak verkocht wordt. Maak ook een lijst van contactpersonen in verband met verkooptransacties en voorraden, en spit alle relevante papieren op, zoals je huidige huurovereenkomst. Maak kopieën van deze documenten om uit te delen aan financieel gekwalificeerde potentiële kopers.

Je informatiepakket moet ook een samenvatting bevatten die beschrijft hoe de zaak wordt geleid en/of een bijgewerkte handleiding. Je zult er ook voor willen zorgen dat de zaak toonbaar is. Alle delen van de zaak of apparatuur die kapot of versleten zijn moeten vóór de verkoop gerepareerd of vervangen worden. 

  1. Een koper vinden

Een bedrijf verkopen kan tussen zes maanden en twee jaar duren. Het vinden van de juiste koper kan een uitdaging zijn. Probeer je reclame niet te beperken, en je zult meer potentiële kopers aantrekken.

Als je eenmaal potentiële kopers hebt, is dit de manier om het proces gaande te houden:

– Neem twee tot drie potentiële kopers, voor het geval de eerste deal mislukt.

–  Blijf in contact met potentiële kopers.

–  Zoek uit of de potentiële koper prekwalificeert voor financiering voordat je informatie over je bedrijf geeft.

–  Als je van plan bent de verkoop te financieren, werk dan de details uit met een accountant of advocaat, zodat je met de koper tot een overeenkomst kunt komen.

–  Laat wat ruimte om te onderhandelen, maar houd voet bij stuk voor een prijs die redelijk is en rekening houdt met de toekomstige waarde van het bedrijf.

–  Leg eventuele afspraken schriftelijk vast. De potentiële kopers moeten een geheimhoudings/vertrouwelijkheidsovereenkomst tekenen om je informatie te beschermen.

– Probeer de ondertekende koopovereenkomst in escrow te krijgen.

Na de verkoop kun je de volgende documenten tegenkomen:

– De bill of sale, die de bedrijfsactiva aan de koper overdraagt

– Een overdracht van een huurovereenkomst

– Een zekerheidsovereenkomst

Bovendien kan de koper je een niet-concurrentiebeding laten tekenen, waarin je belooft geen nieuwe, concurrerende zaak te beginnen en geen klanten weg te lokken.

  1. Omgaan met de winsten

Neem wat tijd – minstens een paar maanden – voor je de winst van de verkoop besteedt. Maak een plan waarin je je financiële doelen schetst, en verdiep je in de eventuele belastinggevolgen van de plotselinge rijkdom. Praat met een financieel deskundige om te bepalen hoe je het geld wilt investeren en richt je op voordelen op lange termijn, zoals schulden aflossen en sparen voor je pensioen.

Leave Response

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.