Administratie bewaren

Administratie bewaren

Misschien, of beter gezegd: waarschijnlijk, is het geen onderwerp waar je dagelijks mee bezig bent, maar toch is het enorm belangrijk om hier goed over na te denken. Het bewaren van je administratie is enorm handig om later terug te zoeken hoe iets ook alweer is gegaan, wat je hebt afgesproken en welke rechten je hebt. Voor ondernemers is het zelfs wettelijk verplicht om hun administratie minimaal zeven jaren te bewaren.

 

Wat is handig om te bewaren?

Het is in ieder geval een goed idee om ten eerste alle documenten te bewaren waarop staat vermeld welke belangrijke bezittingen en verplichtingen je hebt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de aankoopakte van je woning en de bijhorende hypotheekakte. Daarnaast heb je wellicht koopovereenkomsten van bijvoorbeeld een auto of andere dure aankopen, zoals meubels of een caravan. Ook eventuele schuldpapieren zijn erg belangrijk om te bewaren, of je nou iets verschuldigd bent aan iemand anders of juist nog iets tegoed hebt. Zo voorkom je dat je hier later discussies over krijgt. Daarnaast is het aan te raden om verzekeringsbewijzen goed te bewaren, zodat je ten alle tijde kan inzien waar je voor verzekerd bent en welke voorwaarden hier bij horen. Sommige zaken zijn wellicht puur zakelijk gezien wat minder belangrijk, maar emotioneel gezien nog wel meer. Denk hierbij aan je trouwboekje of zaken zoals oude zwemdiploma’s.

Administratie documenten
Het bewaren van je administratie is enorm handig om later terug te zoeken hoe iets ook alweer is gegaan, wat je hebt afgesproken en welke rechten je hebt

 

Hoe bewaar je je administratie?

Het eenvoudigst is het om je administratie op het moment dat je het ontvangt direct op te slaan. Het werkt erg eenvoudig om in een boekenkast een aantal mappen te plaatsen waar je stickers opplakt met een bijhorende categorie. Je kunt bijvoorbeeld een map maken voor je bankzaken, een map voor verzekeringen, een map voor bezit en een map voor familiezaken. Als je een beetje extra tijd reserveert voor het opslaan, zou je ook kunnen kiezen voor digitale opslag. Dit vergt wel dat je alle papieren documentatie scant voordat je het kan opslaan. Kies je voor deze mogelijkheid, dan dien je er wel voor te zorgen dat je een back-up maakt van je data.

Leave Response

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *