Administratieve werkzaamheden: veelzijdig, maar ook weer niet

Het werk van administratie medewerkers kan heel veelzijdig zijn. Het kan variëren van telefonisch werk tot dossiers opruimen in het archief. Tijdens mijn werk op een administratiekantoor kwamen de klanten een keer per kwartaal de boekhouding brengen, zodat het verwerkt kon worden en de aangiften konden worden gedaan. De grotere bedrijven kwamen iedere maand met hun boekhouding over de vloer.

 

Diverse werkzaamheden

 

Het werk van de administratie medewerker bestond uit het verwerken van de inkoop- en verkoopfacturen, alsmede de kasbescheiden. Het verkoopboek bestaat uit de facturen van dat kwartaal, deze worden gecodeerd en in de computer gezet. Met de inkoopfacturen gaat het op een zelfde manier nadat ze op datum zijn gelegd en genummerd. Van het kasboek moeten de debet en credit tellingen gelijk zijn voordat deze gegevens verwerkt kunnen worden.

 

Saldilijsten

 

Nu alle boeken verwerkt zijn, kunnen de overzichten van het kwartaal worden uitgedraaid. De uitdraaien van de overzichten van het kwartaal worden saldilijsten genoemd. Hieruit komen de wanbetalers van het bedrijfje naar voren. Eventueel bestaat het debiteuren bewaken ook uit de taken van de administratie medewerkers. Dit kan door bellen, bezoeken van de klanten of uitbesteden aan incassobureaus.

 

Kleine bedrijfjes vs. grote ondernemingen

 

Het werk voor de kleine bedrijfjes is leuk, afwisselend en uitdagend. Voor de grotere ondernemingen heb je echter al snel honderden facturen waardoor het werk al snel saai, geestdodend en niet afwisselend wordt. Nadat de werkzaamheden zijn gedaan kunnen de facturen voor het administratiekantoor gemaakt worden, deze kunnen gekopieerd worden en ook weer in een verkoopboek worden opgeborgen.

Leave Response

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *