Overzichtelijke administratie voor een kleine onderneming

Overzichtelijke administratie voor een kleine onderneming

Bijna geen enkele ondernemer staat te springen om de boekhouding te doen. Maar toch zou het moeten gebeuren. Je kunt het natuurlijk uitbesteden, maar zoals bij de meeste kleine ondernemingen sta je er zelf voor. Gelukkig hebben wij een aantal tips voor je om het wat makkelijker te maken!

Op tijd beginnen

De financiën op orde hebben is essentieel voor een succesvolle onderneming. Je kan daarom maar niet vroeg genoeg beginnen.  Ook als je nog niet bent gestart is het handig om alles op een rijtje te hebben. Allereerst moet je natuurlijk een kassasysteem aanschaffen een een pinautomaat kopen, daarbij vaak kiezen tussen verschillende abonnementen zoals bijvoorbeeld die van Sepay. Wanneer je al wel bent gestart, begin dan eerst met alle inkomsten en uitgave op een rijtje te zetten, of te wel het beruchte profit and loss account.

Zorg ook dat je bonnetjes van uitgave aan inverstering goed bewaard, deze kosten kunnen mogelijk later nog aftrekbaar zijn.

Overzichtelijke administratie
Overzichtelijke administratie

Zakelijk bankieren

Allereerst is het van belang dat je KvK geregistreerd bent zodat je ook een eigen belasting nummer hebt. Daarnaast moet zou je een zakelijke rekening moeten openen. Zakelijk bankieren brengt verschillende voordelen voor ondernemers met zich mee, denk bijvoorbeeld aan een hogere betaalgrens en gemakkelijker rechten toe dienen aan andere gebruikers, zoals bijvoorbeeld het personeel. Daarnaast kun je met een zakelijke rekening  werk en privé makkelijker gescheiden houden. Zo kun je in één oogopslag zien hoe het ervoor staat met de zakelijke inkomsten en uitgaven, zonder dat je daarbij eerst de kosten van de wekelijkse boodschappen of jouw abonnement op dat ene tijdschrift moet wegstrepen.

Digitale administratie

Onze laatste tip is om uw administratie digitaal bij te houden, bijvoorbeeld in Excel. Niet alleen is dit zeer overzichtelijk, maar het kan ook niet verloren gaan als je het koppelt aan bijvoorbeeld iCloud of Google Drive. Daarnaast kent excel vele functies die de administratie gemakkelijker zou maken, zoals bijvoorbeeld automatisch op- en aftrekken. Je kunt ook een speciaal sjabloon downloaden voor de boekhouding om het nog makkelijker te maken!

Leave Response

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *